Il 20 febbraio la società di gestione del porto di Capodistria, Luka Koper, ha accolto in visita Brian Simpson, presidente del Comitato Trasporti e Turismo del Parlamento Europeo, e l’europarlamentare slovena Tanja Fajon. All’incontro si è discusso sulla nuova regolamentazione europea sulle infrastrutture di trasporto proposta dalla Commissione Europea lo scorso ottobre.

Secondo la nuova proposta, il porto di Capodistria rientra nel Corridoio Mediterraneo (Corridoio 3) che parte da Algeciras, nella zona dello stretto di Gibilterra, e raggiunge Budapest attraversando la Spagna, la Francia, l'Italia e la Slovenia. Tuttavia il porto sloveno rimane però escluso dal Corridoio Baltico-Adriatico.
Oltre ad essere incluso in questa traiettoria strategica nord-sud, Luka Koper auspica anche la realizzazione di una bretella da Lubiana a Monaco. Si tratta, infatti, di mercati chiavi per il porto sloveno.
Un terzo dell’output di traffico annuale della società è realizzato dai partner austriaci, mentre la quota derivante dai rapporti con la Repubblica Ceca si avvicina al 10 per centro. Inoltre, va evidenziato che Luka Koper può vantare una percentuale del 60 per cento di merci trasportate tramite rotaia verso i porti del Nord Adriatico.

Brian Simpson ha sottolineato l’importanza del porto sloveno per l’Unione Europea grazie alla sua posizione strategica e ai suoi collegamenti.
L’adozione delle procedure per la nuova regolamentazione europea in materia di trasporto è solo all’inizio. La decisione finale spetterà al Parlamento Europeo e al Consiglio dell’Unione.


Port of Koper and European transport corridors


On Monday 20th February, Luka Koper received a visit from Mr Brian Simpson MEP, Chair of the European Parliament Transport and Tourism Committee, and Ms Tanja Fajon MEP. The discussion topic was a new European transport infrastructure regulation proposed by the European Commission last October.

According to the new proposal, Luka Koper forms part of the Mediterranean Corridor (Corridor 3) linking Algeciras in southern with the . However, Luka Koper disagrees with its exclusion from the Baltic-Adriatic Corridor (Corridor 1), which extends from to the Adriatic ports of Trieste, Venice and Ravenna; although this route passes through, it completely bypasses. Luka Koper wants to be included in the Baltic-Adriatic Corridor, and it also strives to complement the European infrastructure network with a leg from Ljubljana to Munich. Indeed, these transport routes service those countries which are the company's key markets. One third of Luka Koper's annual cargo throughput can be attributed to its Austrian partners, whilst and the Czech Republic account for nearly ten percent. It should also be pointed out that Luka Koper enjoys the highest percentage (60%) of cargo transported by railway among all the North-Adriatic ports.

At the discussions, Brian Simpson emphasised that Koper is not only important for but also the European Union. Its strategic position and connections are a value-adding asset for all of Europe .

The adoption procedure for the new European transport regulation has only just begun. The final decision will be made by the European Parliament and the EU Council. According to authorities, it will be difficult to change the European Commission's proposal due to a number of concerned interests, thus will have to try really hard to convince its European partners as to the validity of its arguments.



Fonte: Luka Koper