La “via adriatica” è la rotta più veloce e diretta per raggiungere i mercati dell’Europa centrale e orientale, una via che si è dimostrata anche più “green” ed economicamente sostenibile rispetto a quella che passa per i porti del nord Europa. Un concetto che viene promosso dall'Associazione dei Porti del Nord Adriatico NAPA, che riunisce gli scali di Venezia, Trieste, Koper e Rijeka nel progetto presentarli come uno dei principali hub logistici e di distribuzione per i traffici provenienti dal Far East. I traffici container sono quelli che continuano ad offrire le migliori prospettive di crescita. Secondo le stime illustrate durante la fiera biennale Transport Logistcs China (che ha visto la presenza a Shanghai di NAPA), si prevede una crescita del traffico container del 13% delle esportazioni Asiatiche verso l’area mediterranea e del 3% nella direzione opposta. Una crescita doppia se si considerano i traffici tra Asia e Nord Europa. In particolare, si tratterà di prodotti del settore tessile e altri prodotti manifatturieri soprattutto in
import, seguiti da metalli e elettronica.
Le possibili collaborazioni tra armatori, assieme all’obiettivo di attrarre nuovi traffici sono una grande sfida per i porti del Nord Adriatico, in particolare per quanto riguarda l’aumento della capacità dei terminal e la realizzazione di investimenti in infrastrutture portuali.
Tutti i membri del Napa hanno piani ambiziosi per attrarre i traffici container e, supportati anche da studi di mercato, gli scali prevedono di offrire – tutti assieme – di raggiungere la capacitò di movimentazione di 6 milioni di Teu entro il 2030.



 

The North Adriatic Ports Association participated again at the biennial Transport Logistics China fair which took place between 17th and 19th June in Shanghai. Data from 2012 clearly demonstrates the significance of Asia's largest transport and logistics event: it was visited by 15,300 people from 73 countries, while the 490 exhibitors drawn from 45 countries had a total of 22,000 m2 of exhibition area at their disposal.

NAPA promoted the Adriatic as the fastest and most direct shipping route servicing the markets of Central and Eastern Europe, and, as such, a cost-effective and environment-friendly alternative to the ports from the north-western side of the continent. Indeed, the Northern Adriatic ports have everything required to become a major logistics and distribution hub for East Asian cargoes. China, together with a number of other countries in the region, have rapidly growing economies, hence our promotional activities in this and other Asian markets will be further strengthened in the future.

Container freight continues to offer the best prospects for growth. According to professional estimates, containers are expected to increase by thirteen percent as regards Asian exports to the Mediterranean region, and three percent in the opposite direction. Such growth is twice as much as is anticipated for trade flows between Asia and Northern Europe. Textiles and other manufactures account for the major portion of imports, followed by metal and electronic products.

The possible collaboration between shippers (as the P3 or others type of pacts) together with the objective to attract new traffics are a huge challenge for the ports of the Northern Adriatic, in particular as regards the increase of terminal capacities and investments in port infrastructure. All NAPA members have ambitious plans in relation to container freight, supported also by market studies and they wish to provide a six-million TEU annual aggregate capacity by 2030.